'Service er et fælles ansvar'

Butik Alberte – ”Bare de kan gå herfra som ambassadører”

Eva-Marie mener, at hver forretning på Ærø er en lille turistinformation, 

der skal repræsentere øen på bedste vis.

Butikken Alberte startede egentlig med, at Eva-Marie Albertsen blev smidt ud af sit hus. Hendes familie var ganske enkelt blevet trætte af at bo i et varelager. Så den handlekraftige marstalske sømandskone rykkede butikken ud af parcelhuset, og åbnede Butik Alberte inde i byens hjerte.

 TEKST: JYTTE WEISS BRINKS/ FOTO: BJØRG KIÆR

Inspiration i udlandet

”Det skete alt sammen for 21 år siden. Indtil da havde jeg været offentligt ansat og det var jeg glad for. Men jeg kunne ikke få orlov til at tage med ud at sejle – og dengang var min mand ude et halvt år ad gangen. Men det var vigtigt for os at vise børnene, hvad deres far foretog sig, når han ikke var hjemme, så jeg blev hjemmegående. På den måde kunne vi komme med ud. Men så kom vi hjem, og jeg fandt meget hurtigt ud af, at jeg kunne bare ikke være hjemmegående”. 2 Collage

Startet hjemme

Efter to år i Indonesien havde Eva-Marie forelsket sig i indonesisk brugskunst, og det skulle blive startskuddet til mere end to årtier som selvstændig og handlende. ”Jeg havde fået nogle gode kontakter og fine handelsvilkår, så jeg startede det. Hjemme. For så kunne man jo bare lukke hoveddøren, hvis ikke det gik”, fortæller hun.   ”Men så blev jeg smidt ud hjemmefra. Fordi jeg havde butik allevegne, sagde de. Så jeg lejede mig ind i Kirkestræde. Det tog en hel påske at flytte, for jeg var i alle rum derhjemme undtagen soveværelset – og vi bor altså i et temmelig stort hus.”

Albertsen og kundeloyalitet

Butik Alberte, Marstal

Butikken hedder Alberte som i Albertsen. Det er et af de gode, marstalske sømandsnavne. For Eva-Marie er lokal, og det har alle dage talt som en lille fordel, mener hun. ”Jeg har jo fra starten kendt en del af mine kunder helt tæt på, og gennem de 21 år er der kommet flere til, som jeg har lært at kende. Jeg holder meget af at snakke med mennesker og lære lidt om dem og hvad de kan lide. Derfor sker det også meget tit når jeg køber varer ind, at jeg kan sige: ‘Den dér er lige noget for Sofie!’ Det er ikke sikkert, at Sofie lige kommer og køber den, men jeg jeg tænker meget tit på mine faste kunder, når jeg køber ind til butikken.”  

Forny dig – tit!

Men selv om forretningen ligger i Marstal, og kunderne er lokale og loyale, så er det nødvendigt at agere som om, man lå i en storby, understreger hun. Der skal fornyelse til hele tiden. Ellers mister folk interessen. Derfor køber hun hellere flere små portioner ind gennem året end få store. Det samme gælder vinduesoppyntningen: Hvis man ikke pynter nyt hver uge, så vil kunderne ikke kunne se, at der er spændende nyt på hylderne inde i butikken. ‘Vores mål er nået når folk bare kigger ind og siger: ‘Jeg skulle bare lige se, hvad du har fået af nyt’ og jeg så tænker: ‘men vi har jo ikke fået noget nyt siden sidst du var her. Det er et stærkt signal.”

Højsæsonen og indtjening

Som øens andre handlende skelner Eva-Marie skarpt mellem høj- og lavsæson. Og trods mange lokale, trofaste kunder er det i den korte højsæson, at den væsentlige indtjening ligger. ”Selv om vi allerede kan se mange mennesker på gaden i juni, og får snakket med en masse mennesker, så er det faktisk først i juli måned, at man kan se det på kasseapparatet. Og det klinger lige så hurtigt af igen i den første uge af august. Det er en kort sæson – men vi samarbejder i Marstal om at have længere åbent og søndagsåbent i juli, for da er folk der og de har fri. Og det betyder enormt meget for omsætningen.” Butik Alberte, Marstal

Service er et fælles ansvar

Butik Alberte, Marstal, ÆrøEva-Marie er utrolig opmærksom på turisternes behov for gode og mindeværdige oplevelser. Hun mener at service, lokalkendskab til hele Ærø – og empati for turisternes behov ikke kun hører til på turistkontorerne. Det er et fælles ansvar hos alle øens serviceudbydere og handlende, siger hun. ”Det nytter jo ikke noget, at folk kommer ind og spørge om noget, og man bare svarer: ‘Det ved vi ikke noget om’. Det gælder om at kende det, vi har at byde på herovre og støtte gæsterne når de er lidt modløse fordi det regner. Så skal man kunne sende dem et sted hen, hvor de kan få en god oplevelse. Vi har alle en pligt til at sætte os ind i de forskellige alternativer og nogenlunde vide, hvad der åbent og lukket. Og ellers ringer vi til Turistkontoret – det gjorde vi meget sidste sommer, hvis der var noget, vi var i tvivl om.”

Empati er nøglen

Eva-Marie lægger meget vægt på, at man skal spørge ind til folks ønsker. Det er i den interesserede dialog, at den reelle service opstår, siger hun – for det er her, man finder ud af, hvad folk reelt går efter, og så kan man nemmere vejlede dem til en oplevelse, som man ved, bliver god, understreger hun. ”Der er ikke nogen, der får mig til at henvise til et spisested uden at de har fortalt mig, om de er til bøffer, pølser eller fisk. Alle spisestederne herovre er gode – men de kan jo noget hver især.”

Service: En sjælden race

IMG_7507”Selv om vi er en tøj- og brugskunstforretning til kvinder, så er det med turisterne ofte hele familien, der kommer ind i butikken. Men vi har jo ikke noget til manden!”, fortæller hun med et lille grin. ”Så vi byder ham en tår Marstal-bowle og fortæller ham, at det er det eneste, vi har i hans størrelse. Og så har man jo brudt isen. Mens konen og børnene shopper rundt, kan man så snakke lidt med manden om, hvorfor de er på Ærø og hvad de ønsker at opleve. Som oftest er de jo slet ikke vant til at blive tiltalt på den måde i butikkerne, der hvor de bor til daglig. Så det kan de virkelig godt lide – selv om de godt kan se lidt skræmte ud engang imellem, når man sådan går til dem!.”   Det kan ske, at de mandlige turister spørger til, om den varme modtagelse i Butik Alberte blot er et salgstrick. Eva-Marie ser ikke sådan på det. For hende drejer det sig om at give folk en god oplevelse.  

Ambassadører er vigtigst

”De her møder og samtaler ender langt fra altid i en handel. Men forhåbentlig går de herfra som ambassadører. Det har aldrig kostet noget at være flink eller give et smil. Hvis du tænker over hvordan det er, når du kommer ind i butikker i de store byer, så bliver du reelt ikke ekspederet. Og her er det vigtigt, at man markerer en forskel. Den forskel, der er Ærøs store styrke. Mit indtryk er, at det gør man på hele øen. Vi er vant til at komme hinanden ved.” Butik Alberte, Marstal

Hvor godtfolk er…

Butik Alberte, MarstalKirkestræde er blevet Ærøs tøj-strøg med fire tøjbutikker klos op ad hinanden. Eva-Marie føler sig ikke truet af, at nabobutikkerne beskæftiger sig med den samme varegruppe som hun selv. Hun er overbevist om, at tætheden mellem butikkerne virker styrkende. Både for omsætningen og for det generelle sammenhold. Hendes holdning lader til at være, at hvor godtfolk er kommer godtfolk til.   ”Jeg kan godt tage lidt gas på Henning Thiele (den lokale optiker Henning Møller fra Thiele i Marstal, red.) og sige til ham, at folk altid nok skal finde ham – uanset om han så lå i Drejskoven. Det er værre med os tøjbutikker, hvis vi ligger for langt fra alfarvej. At ligge tæt sammen styrker. Og det kan godt være, at krisen har påvirket vores omsætning negativt. Men den ville med garanti være faldet endnu mere, hvis ikke vi havde ligget sammen. Det hjælper selvfølgelig på det, at vi som butikker er rasende forskellige og appellerer til forskellige kunder og interesser. Det nyttede jo ikke noget, hvis vi alle sammen forhandlede præcis det samme.”

1 Collage

Lad være at indkøbe det samme

Hun fortæller, at de forretninger i Marstal, der har varegruppeoverlap er flinke til at informere hinanden om deres specifikke sæsonindkøb, så der ikke sker uheldige sammenfald og uhensigtsmæssig konkurrence.   ”Vi skal ikke have de samme varer på hylderne. Når du kommer ud af en butik og ind i den næste, så skal du ikke se det samme. Det er logisk. To gange har to forskellige leverandører forsøgt at løbe om hjørner med os. Men det får de ikke noget ud af. Vi oplevede for eksempel med en af de andre tøjbutikker at være til en messe, hvor vi uafhængigt af hinanden fik tildelt den samme sælger. Han forsikrede os hver især om, at han ikke havde andre kunder på Ærø. Da vi fandt ud af, at han havde drejet os en knap, så var vi helt enige om, at det skulle være slut. Vi stoppede med at handle hos den leverandør, begge to. På de måde er vi meget solidariske, de handlende imellem.” Butik Albertes, Marstal, Ærø

Ingen brødnid

Solidariteten mellem de handlende er evident på mange måder. I stedet for at vende indad og skabe brødnid, vender man sig mod uærlige forhandlere og skærer dem af i fællesskab. Eva-Marie pointerer, at det gælder om at kommunikere og besøge hinanden, så man kan afstemme sit vareudvalg. På den måde kan man i fællesskab få flest muligt forskellige varer til øen og dermed sikre det størst mulige udbud, og dermed et blomstrende handelsliv.

Det skal være let

IMG_7573”Hvis man vil drive forretning i en lille by på en lille ø, så er så vigtigt at tænke: ‘Hvad er det jeg kan bidrage med?’ i stedet for ‘Hvad kan jeg få?’. Jeg tror på, at hvis man støtter hinanden til gensidig trivsel, så går det også meget bedre for os alle sammen hver især. Vi har da også en aftale med for eksempel Ø-bolcher om, at hvis kunderne kommer forbi hos os med Ø-bolcheprodukter i posen og vil lave en gavekurv – så pakker vi hjertens gerne Ø-bolchers ting sammen i gavekurven med vores, Og det går begge veje. Det synes folk rigtig godt om – for det gælder i sidste ende om at give kunderne og turisterne en god oplevelse af, at tingene kan lade sig gøre. At det er let.”

Butik Alberte, Marstal, Ærø
INFO

Butik Alberte ligger i Kirkestræde og forhandler et bredt udvalg af modetøj, accessories, sko, delikatesse-te og lidt brugskunst.

Åbningstider
Mandag – fredag           10 – 17.30
Lørdag                              10 – 14
Søndag (uge 27 – 31)   10 – 14
Aften efter aftale (ring venligst)

Mød Butik Alberte på Facebook
Abonnér på Albertes månedsbrev. Tilmeld dig på deres Facebookside eller ring på tlf. 6253-2464
www.butikalberte.net 

Butik Alberte, Marstal