'ligesom en fødsel'

Drud Design – Små mænd i store historier

Tekst: Jytte Weiss Brinks/ Foto: Bjørg Kiær 
Majbritt Drud

Majbritt Drud

Den autodidakte kunsthåndværker Majbritt Drud har en passion for at fortælle historier. Historier, der indfanges i et mikrokosmos af små mænd i bronze eller ler.


Når man træder ind i Majbritt Druds kombinerede værksted og butik i Kongensgade i Marstal, træder man ind i en verden, der myldrer med små historier. Overalt kravler, hopper, kører, ligger, går, danser, slider eller svæver Majbritts karakteristiske små mænd, som de seneste år er blevet uhyre populære blandt både ærøboer og turister.

Overalt kravler, hopper, kører, ligger, går, danser, slider eller svæver de små mænd

Overalt kravler, hopper, kører, ligger, går, danser, slider eller svæver de små mænd

‘Det startede egentlig med, at jeg fik tinnitus. Jeg var ved at blive sindssyg. Der er ikke nogen pauser i det; den hyler hele tiden. Dag og nat’, fortæller Majbritt Drud, mens vi går på opdagelse mellem de utallige små mænd.

‘Min datter, der dengang læste til pædagog i Odense, inviterede mig med til nogle ‘værkstedstimer’ i forbindelse med sit studie, og så kom jeg med derind. Jeg får helt gåsehud: Det var rent slaraffenland! Du kan lave alt – name it!’

Majbritt Drud tegner store billeder i luften med hænderne, og det er tydeligt at se, at dette var vendepunktet for hende kreativt.

Majbritt ville helst leve af at formgive de små mænd, der er hendes kreativitet og passion

Majbritt ville helst leve af at formgive de små mænd, der er hendes kreativitet og passion

‘Så gik jeg i gang med at lave små lermænd. Til sidst havde vi jo lermænd i hele haven; alt hvad der kunne sættes lermænd på – det blev der sat lermænd på.’

Som det ofte sker med produktive formgivere, begyndte materialet at optage Majbritt Drud. Pludselig var ler ikke længere nok – der skulle ske noget mere. Hun kontaktede den kendte skulptør Niels Galschiøt. Han lærte hende kunsten at støbe i bronze, og snart blev det Majbritt Druds foretrukne materiale.

‘Det er himmelen at være på kursus hos Jens Galschiøt. Det emmer simpelthen bare af kreativitet. Prøv at se denne figur’, udbryder hun og peger på en lille bronzefigur af en mand, der holder sin udstrakte hånd triumferende op i luften idet en lille mand er på vej ud af håndfladen. ‘Det er den følelse man har, når man skaber – det var sådan det skete. Det er ligesom en fødsel.’

'Det er ligesom en fødsel'

‘Det er ligesom en fødsel’

‘Bronzestøbningsprocessen er langt mere kompleks end arbejdet med ler,’ fortæller hun. ‘Det indebærer et langt forløb, hvor man først former figuren i voks, og derefter tager en gipsafstøbning, hvor voksfiguren smeltes ud af den varme gips, og efterlader et hulrum – næsten som en kageform, hvori bronzen skal hældes, så den kan støbes i den pågældende figur. Dette er i sig selv er en delikat operation, hvor meget kan gå galt.’

Majbritt Drud må rejse til Sydfyn og få sine figurer støbt hver gang. Det er en farlig, spændende og krævende proces, og arbejdet med den brændende varme bronzemasse kræver avanceret udstyr og faciliteter, som hun ikke har på Ærø. Det er ikke svært at regne ud, at der er lagt uendeligt mange arbejdstimer i hver eneste lille mand i Majbritt Druds værksted. Og hver eneste lille mand er unik. Der findes kun én af hver.

Hver af Majbritt Druds figurer – om de er store eller små; i ler eller bronze – repræsenterer en menneskelig historie. Modsat Jens Galschiøt fokuserer Majbritt Drud dog på det positive og finurlige indtryk. De fleste af hendes figurer har derfor et stort element af humor og kærlighed. Selv de tungere temaer som meningsløshed – hos Majbritt Drud udtrykt i en lille Sisyfos-mand, der skubber en sten op ad en bakke i evighed – har noget forsonligt over sig. Noget gennemsyret positivt.

Selv  Sisyfos, der skubber en sten op ad en bakke i evighed, har noget forsonligt over sig - i Majbritts univers.

Selv Sisyfos, der skubber en sten op ad en bakke i evighed, har noget forsonligt over sig i Majbritts univers.

‘Der er så mange ting at hidse sig op over i denne tid. Men det nægter jeg simpelthen!’, siger hun med eftertryk. Det er tydeligt, at Majbritt Drud er et passioneret menneske med store følelser. Hun mener, der er behov for en positiv modpol til alle de frygtelige ting, der sker.

Det er hun tydeligvis ikke alene om at mene. Alene på Ærø har hun opbygget en trofast fanskare af købere, som kommer igen og igen. De aftager de små mænd til sig selv og som gaver i privat og professionelt øjemed. Også blandt turisterne er Majbritt Druds værker populære. Også de store og mere uhåndterlige på flere kilo med flere nuller på prissedlen.

Majbritt har opbygget en trofast fanskare af købere, som kommer igen og igen.

Majbritt har opbygget en trofast fanskare af købere, som kommer igen og igen.

Trods værkernes åbenbare popularitet kan Majbritt Drud endnu ikke leve af sit kunsthåndværk. ‘Jeg har været i gang siden 2006, hvor jeg bl.a. tog et iværksætterkursus. Vi fik nogle overordnede indføringer i salg og markedsføring, men det er ikke min stærke side at reklamere og rode med økonomi. Det er heldigvis min mand Ole, der laver regnskabet – men jeg ved da, at som kunsthåndværker skal man kun betale 5% moms, og det er en stor hjælp.’

Majbritt Drud er ikke optimist, men hun elsker hvad hun laver så meget, at det er svært at have en kommerciel vinkel på det. Hun har afslået at blive solgt gennem galleri, fordi hun mener det er tyveri, at gallerierne tager 50% i salgskommission. Idealismen vinder ofte over trangen til at tjene penge.

Der er så mange ting at hidse sig op over i denne tid. Men det nægter jeg simpelthen.

Der er så mange ting at hidse sig op over i denne tid. Men det nægter jeg simpelthen.

‘Jeg sælger da mere og mere år for år, men det er ikke fordi jeg reklamerer skamløst. Det sker udelukkende via mund-til-mund-metoden, hvor folk anbefaler og giver mine mænd som gaver.’

Majbritt Druds kombinerede værksted og butik ligger i Kongensgade i Marstal.

Majbritt Druds kombinerede værksted og butik ligger i Kongensgade i Marstal.

Livsstilen som kunsthåndværker, historierne, materialerne, skaberkraften og kreativiteten er blevet faste elementer i hendes tilværelse. Elementer, hun ikke ville kunne overleve foruden.

Drud Design

Ærø Turist- og Erhvervskontor /februar 2014