Forkælelse skal der tilDrømmeferie på Ærø - Pension Vestergade 44

Drømmeferie på Ærø – Pension Vestergade 44

Forkælelse skal der til

At drive overnatning drejer sig ikke kun om at sælge en sengeplads. Det gælder om at skabe glæde og forkælelse. At give mere end der forventes.

 TEKST: JYTTE WEISS BRINKS/ FOTO: BJØRG KIÆR


Da den kendte amerikanske rejsebogsforfatter Rick Steves satte ord på sine oplevelser i Pension Vestergade, fik det uendelig betydning for britisk-ærøske Susanna Greve. Fra at have været moderat besøgt – og primært i sommersæsonen – blev Pension Vestergade nu et decideret tilløbsstykke. Amerikanske turister havde læst den blændende anmeldelse og flokkedes til Ærø for at bo hos Susanna. Mange af disse amerikanere er i øvrigt efterkommere af ærøske udvandrere; nysgerrige efter at udforske de fjerne grene på familietræet.

Pension Vestergade 44, Ærø

Positiv domino-effekt

I dag, godt fem år efter den flotte omtale, kommer de amerikanske gæster stadig strømmende. Det er en positiv domino-effekt, hvor de, der besøger pensionen, selv bliver ivrige ambassadører. Desuden bruger de internettet til at viderebringe deres erfaringer til andre. Når man som Susanna driver et sted ud fra ønsket om at give mere, end der forventes, så afføder de gode anmeldelser hele tiden nye gode anmeldelser på fx. booking.com og TripAdvisor, som dagligt læses af millioner af rejselystne mennesker i hele verden. På den måde bliver kunderne ved med at komme i en lind strøm. Også uden for sommersæsonen. ‘Jeg har altid haft som udgangspunkt, at jeg ville behandle mine gæster, som jeg selv ønsker at blive behandlet’, fortæller Susanna, mens hun skænker earl grey-te i  nydeligt porcelæn. Udenfor er det Fastelavnsmandag; solen skinner og ærøske børn i fantasifulde kostumer går fra dør til dør og rasler. Øen er ved at vågne op af sit vinterhi.

Ærø

En smuk oplevelse

Men inde i de smukke stuer befinder vi os i en anden verden. Det er en verden af detaljerigdom, æstetik og personlige fortællinger. Det er en tidslomme fyldt med skønhed: Øjet går på vandring og kan ikke se sig mæt på de mange malerier, lysekroner med pudsede prismer, smukke arvestykker og bøger fra gulv til loft, som adskillige bolig- og kvindemagasiner gennem tiden har fotograferet til indretningsreportager, portrætartikler og illustrationer til rejsemagasiner om kvalitetsdestinationer.

Ærø

Selv er Susanna meget forbeholden ved at sætte store ord på sit sted. Med typisk engelsk underspillethed undertoner hun stedets stolte udseende, og fortæller i stedet om det store arbejde hun har lagt i pensionen, siden hun startede det for godt 20 år siden. Susanna er bestemt ikke kommet sovende til de fire beboede etager, hvor alle detaljer har en funktion.

Ærø

‘Hvis jeg havde vidst, hvad jeg gik ind til dengang, så havde jeg aldrig gjort det!’, griner hun tørt. ‘Det var ikke oprindeligt min drøm at drive pensionat, men da jeg arbejdede som kunstlærer på Ærø Folkehøjskole, som stod foran lukning, lå det lige for at gå hele vejen med mit pensionat og gøre det til en heltidsbeskæftigelse – og det skulle prøves.’

Ærø

Fortæl om kollegaerne

Og prøvet blev det. I dag driver Susanna et helårspensionat, som hun lever af. Men det er ikke noget, man gør alene.  Samarbejdet med Ærøs andre serviceudbydere er utrolig vigtigt, understreger hun: ‘Vi har et fantastisk godt samarbejde aktørerne imellem her på øen. Hvis jeg ikke har pladser nok, så henviser jeg til de andre overnatningssteder og fortæller smukt om alt det, de kan tilbyde. Det samme gælder spisestederne og de forskellige oplevelser, vi har herovre. Folk, der holder ferie på Ærø, kan jo ikke selv gætte sig til det. Vi serviceaktører på Ærø bliver nødt til at kende hinanden og gøre os umage med at fortælle om hinanden, så turisterne får den bedst mulige oplevelse, det er klart.’ Ærø

Dårlig service kommer dårligt igen

At god service, kvalitet og forkælelse er et overlevelseskriterium, hvis man arbejder med moderne turisme har Susanna kunnet konstatere ved et kig på et par af de andre aktører. ‘Der er desværre et par stykker, der ikke magtede den gode service og kvalitet, og det får altså konsekvenser – de gæster, der holder ferie på Ærø, er vores dommere’, fortæller hun. ‘Hvis man får gentagne forfærdelige anmeldelser på de store rejsemedier, så er løbet kørt. Så nytter det ikke noget, at man siger, man vil gøre det bedre næste gang. Anmeldelserne står der til evig tid, og det bliver sværere at få gæster, når der popper dårlige anmeldelser op om én. De aktører bliver jo nødt til at skifte navn, hvis de vil fortsætte’, slår hun fast.

Ærø

Inspiration og udsyn

For at holde standarden høj tager Susanna og hendes mand Johannes på inspirationsture på pensionater, hoteller og restauranter i ind- og udland. Hun mener, det er vigtigt at holde sig ajour med, hvad der sker i branchen rundt omkring. Hvis man bare sidder og piller sig i navlen, bliver man overhalet indenom. ‘Den sidste inspirationstur vi var på, var utrolig bekræftende’, fortæller hun. ‘Her fandt vi nemlig ud af, at Pension Vestergade nu – efter 20 års hårdt arbejde – er kommet dertil, hvor det hører til de steder, der gør det bedre end de andre’.

Ærø

Det med at give lidt mere, end man kan forvente, kan gøres på mange måder. Når man holder ferie, er det oftest de små ting, der tæller og giver den gode følelse af superservice. Susanna fortæller bl.a. at hun aldrig lader nyankomne gæster gå op på værelset alene. De bliver altid fulgt pænt op. På morgenbordet er færdigvarer bandlyst; gæsterne får nylagte Ærø-æg, kaffe på friskmalede kaffebønner og altid hjemmebagt morgenbrød og minicroissanter.

Ærø

Bryllupsturisme og forkælelse

Takket være sine romantiske omgivelser og evnen til at forkæle og sætte sig ind i folks behov, bliver Susannas værelser en meget stor del af året beboet af de bryllupspar, der hvert år kommer til Ærø for at blive gift. Hun samarbejder bl.a. med bryllupsbureauet Danish Island Weddings, og satser hovedsagelig på de par, der ønsker at gøre dagen til noget ganske særligt. Den boomende bryllupsturisme ser hun som et gode og et potentiale, som skal fremelskes. ‘Ærø har en helt speciel atmosfære. Vi har noget ekstraordinært at byde på. Bryllupspar har et udpræget behov for forkælelse, service og omtanke, fordi det i de fleste tilfælde er deres livs største dag. Og så gælder det altså om at gøre sit bedste for at hjælpe dem med, at det bliver det.’

 Ærø

Roserne er det hele værd

Susanna har ikke fået mange dårlige tilbagemeldinger i sin tid som pensionatværtinde. Hun mener selv, at lønnen ved arbejdet ligger i roserne fra glade gæster, begejstrede tilbagemeldinger og femstjernede anmeldelser i medierne. ‘Det føles rigtig godt, at det, man har bygget op, bærer frugt. Men man skal hele tiden kigge udad og søge samarbejde og ny inspiration. For det gælder ganske enkelt om hele tiden at gøre det bedre og give gæsterne mere, end de forventer. Så kan det ikke gå helt galt.’

Pension Vestergade 44

ÆRØ TURIST- OG ERHVERVSKONTOR/MARTS 2014

Ærø